72                                                      REGISTRES
"Item, avons trouvé que la deuxiesme pallée dud. bout Saint Michel du costé du Palais s'est avallée du costé d'amont l'eaue, et disons qu'il est necessere de rehausser les poullres et les mettre à nyveau, et y mettre par dessoubz ouvre des soubz poulteaux d'une piece et des liens.
"Et tout ce vous certiffions estre vray et avoir esté
CXXXV. ----- DELIRERATION ET CONCLUSION DE LA
ET DE QUELLES PIERRES LES 2 5 novembre i5
Le vendredi xxv0 jour dud. moys de Novembre oud. an mil cinq cens deux, en l'Ostelde la ville de Paris, a esté faicte assemblée où estoient noble et puissant seigneur mess" Guillaume de Poictiers, chevalier, lieutenant du Roy et de lad. Ville; monsr m° Jehan de Ganay, conseiller du Roy nostre s° et president en sa Court de Parlement; m1 Jehan Hu­rault, conseiller dud. sr et president des generaulx sur le fait de la Justice; sire Germain de Marle, Prevost des Marchans; maistre Charles Des Molins, Jehan Paillart, Jehan Croquet, Eschevins de lad. Ville; frere Jehan Joconde et m' Jehan d'Escullant, commis au conterolle cie la pierre de l'ediffice du pont; Mahiet de Louans, m0 cles euvres du Roy nostre s"; Jehan de Felin el Gaultier Hubert, m"des euvres de maçonnerie et charpenterie de lad. ville; Jaques Courbet, Julien Mesnard, Elardin Orget, et plusieurs autres à ce appelez et convocquez pour avoir leur advis et oppinions touchant la haulteur des six arches et de l'ediffice dud. pont et d'autres choses necesseres audit ediffice en ensuivant les déliberations ct conclusions cy devant faictes'2'.
Oyes les oppinions des assistans, au moins de la plus grantet seine partie, ont conclud tjue les deux arches cie deux boutz du pont Nostre Dame seront d'une mesme haulteur, et les quatre autres qui se­ront entre icelles deux seront semblables et d'une mesme haulteur et plus haultes que lesd, deux pre­mieres arches ; et aussi que lesd, six arches seront faictes sur leur plain cintre.
Oultre ont conclud que le devant etle derriere des voulsures desd, arches seront faictes de pierre de liaiz, les chesnes de blanc caillou, etle remplaige de bon vergelé; et se l'on ne povoit trouver da blanc caillou, l'on prandra du franc dur d'Ivry. Et se côm-
DU BUREAU                                               [1502]
par nous loyaument fait à noz povoirs, et le tes-moignons par noz seaulx et seingz manuelz cy mis l'an et jour dessusd. "
Ainsi signé: De Louans, Courbet, Morreau, de Franciiiere, Bourgoing, Manget, Mesnart.
Et scellé de leurs seaulx.
HAULTEUR DES SIX ARCHES DU PONT NûSTRE DAME PAREMENS SERONT FAICTZ I1'. 02. (Fol. 98 r°.)
mencerontlesd. voulsures dix huit poulces plus hault que n'est la derreniere assiete de l'espaulement du­dit pont du costé Saint Denis de la Chartre.
Lesd. Jacques Courbet, Julien Mesnart etEslardin Orget pnt offert faire chascun deux arches dudit pont.
Rapport de Jurez.
"A noble et puissant seigneur mess0 Guillaume de Poictiers, chevalier, gouverneur de Paris. Jehan de Felin, m0 des euvres de maçonnerie delad, ville, Philippe de Froncieres, Jehan Morreau, Gillet Grain aussi maçons, bacheliers oud. mestier : honneur, ser­vice et reverance avec toute obeyssance.
"Plaise vous savoir que, à la requeste de noss" les Prevost des Marchands et Eschevins d'icelle ville de Paris, le xxv0 jour du moys de Novembre l'an mil cinq cens et deux, nous nous sommes trans­portez aux deux bouts du pont Nostre Dame, et illec nous avons mesuré et nyvellé les haulteurs et pentes des chemins desd, deux boutz du pont, pour savoir à quelle hauteur se doit encommancer le ceintre des. voulsures des arches d'iceluy pont pour la fortifica-cion et amelioracion d'iceluy. Et avons trouvé et di­sons necessere de encommancer le ceintre des deux arches du meilleu plus bas de six piez que les plus haultes eaues qui aient esté depuis trente ans en ça; et que en ce faisant demourra de bée et ouverture vingt piedz et ung quart de hault depuis lesd, plus haultes eaues jusques à la clef des voulsures desd, arches.
ct Item, l'autre arche qui est la grant arche par la­quelle passe la marchandise, aura depuis icelles plus haultes eaues jusques à la clef de la voulsure d'icelle dix huitpiedz etun quartde hault. Et l'aulre arche, joignant la masse du costé de Saint Denis de
O Autre ruljiïnue en marge : Haulteur des arches et parement dud. pont. (2) Voy. entre autres l'art. LXXVII ci-dessus, en dale du 6 juillet i5oo.